
In “Giuditta” brengt MinTh een femme fatale tot een hoogtepunt
20 januari 1934. De Wiener Staatsoper presenteert de première van “Giuditta”, de “musikalische Komödie” van Franz Léhár. Een jaar later al wordt de operette opgevoerd in de Brusselse Muntschouwburg. De componist zelf dirigeert. “Guiditta” doet bij de meesten niet meteen een belletje rinkelen, zoals bij “Das Land des Lächelns” of “Die lustige Witwe”. Toch bevat dit unieke werk van de Weense operettekoning van de zilveren era zijn bekendste klassieke operettestukken, zoals “Meine Lippen, sie küssen so heiß”.
Zo’n titel suggereert meteen de volbloed romantiek. Niet zonder nuancering: de bloedmooie, temperamentvolle Giuditta verzinnebeeldt de mysterieuze Vrouw, de femme fatale. Het archetype van de gevaarlijke vrouw duikt al eeuwenlang op in literatuur en beeldende kunst, in opera en film: Judith, Dalila, Salomé, Cleopatra, Mata Hari, Carmen, Manon Lescaut. Het draait om seksualiteit, macht, dood en de man als slachtoffer. Ze misbruikt de macht van haar sensualiteit, om de ongelukkige held in haar net te verstrikken en naar de ondergang te leiden.
Léhár was gefascineerd door fatale vrouwen, nzoals zijn vriend Puccini (“Tosca”). De doordachte keuze van MinTh voor deze operette typeert dit gezelschap: zowel de muziek als het scenario maken van het werk een hoogtepunt. Voor u: een emotionele belevenis vanop de eerste rij. Getalenteerde zangers en musici brengen “Giuditta” in 2017 tot leven, met aandacht voor wat de operette tot operette maakt: een subtiele evenwichtsoefening. MinTh en Giuditta, een levensgevaarlijk, wondermooi huwelijk. Met o.a. Britt Truyts, Glenn Desmedt.
Data en locaties voorstellingen
za 04/11/2017 – 19.30u Ter Kommen – Hoeselt
zo 19/11/2017 – 14.30u ‘t Getouw – Mol
za 25/11/2017 – 14.30u Mark Liebrecht Schouwburg – Mortsel
zo 26/11/2017 – 14.30u De Kaekelaar – Schoten